Konwersatorium: Szkoły i zespoły naukowe Łodzi akademickiej 2019/2020

 

 Zespół badawczy: Helena Radlińska i jej pokolenie historyczne

w ramach stałego konwersatorium Łódzkiego Towarzystwa Naukowego:

Szkoły i zespoły naukowe Łodzi akademickiej

 

 

Program spotkań i wystąpień

w roku akademickim 2019/2020

 

 

Miejsce obrad:

Katedra Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego (od 16.01. do 01.06.2019)

Łódzkie Towarzystwo Naukowe ( od 29.10.2019 do 18.02. 2020)

 

Zespół:

prof. dr hab. Ewa Marynowicz-Hetka – przewodnicząca Zespołu

dr Izabela Kamińska-Jatczak

dr hab. Joanna Sosnowska, prof. UŁ

dr hab. Beata Szczepańska, prof. UŁ

mgr Monika Wachowicz

 

Etap stanowienia zespołu i problematyki badawczej

Konstytuowanie się zespołu badawczego i wyłanianie problematyki badawczej oraz zadań indywidualnych

16 stycznia 2019

Spotkanie Członków zespołu badawczego projektu: „Kształtowanie myśli praktyki społeczno-kulturowej II Rzeczypospolitej: fundamenty pedagogiki społecznej”, odrzuconego w finansowaniu przez MNSW w ramach programu NRH. Propozycja wyłonienia zespołu badawczego zainteresowanego kontynuowaniem tej problematyki.

 

6 marca 2019

Koncepcja i zakres prac zespołu badawczego: Helena Radlińska i jej pokolenie historyczne.

W roku 2019 (02.05.1879) mija 140 rocznica urodzin Heleny Radlińskiej i 65 rocznica śmierci (10.10.1954). Zogniskowanie prac wokół Heleny Radlińskiej. Przyjęcie formuły seminariów roboczych skoncentrowanych wokół wspólnej tematyki. Zadania zespołu: poszukiwanie źródeł; lektury i interpretacje; dyskusje seminaryjne nad tekstami roboczymi etc.

 

27 marca 2019

Wyłonienie wstępnego tematu roboczego: Transmisja kulturowa w pokoleniu historycznym Heleny Radlińskiej. Ludzie, relacje, związki, przekonania, wartości

Identyfikacja zakresów badań indywidualnych (kwerendy, archiwa, analiza dyskursu o dziele Radlińskiej etc.) i podział zadań. Dyskusja nad materiami zgromadzonymi w „Chmurze”.

 

Etap gromadzenia zbiorów i prac badawczych

26 kwietnia 2019

Prace z warsztatów badawczych:

prof. Joanna Sosnowska (kwerenda czasopism, m.in. „Łodzianin”, kwerenda w Archiwum Państwowym w Łodzi – WWP)

dr Izabela Kamińska-Jatczak (czasopismo „Pismo Młodych” – pozyskanie dostępu, lektury publikacji z okresu II wojny światowej – kontekst Heleny Radlińskiej)

mgr Monika Wachowicz (prace pomocnicze i informatyczne w dostępie do bibliografii H. Radlińskiej)

 

29 maja 2019

Koncepcja numeru tematycznego czasopisma „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” [numer 2022/2 (15)]. pt. Helena Radlińska i jej pokolenie historyczne, pod red. Izabeli Kamińskiej-Jatczak, Joanny Sosnowskiej, Beaty Szczepańskiej.

 

14 czerwca 2019

  1. Wystąpienia:

Radlińska w zasobach Internetu

– mgr Monika Wachowicz

Analiza twórczości wojennej Heleny Radlińskiej – prezentacja i dyskusja epistemologiczna (Co czytać? Dlaczego? Racje? Jak czytać?) – związki z twórczością i z szerszymi kontekstami kultury)

– dr Izabela Kamińska-Jatczak

  1. Bilans prac przed wakacjami – propozycje indywidualnych tematów badawczych:

Wkład Radlińskiej w dorobek pedagogiczny Oddziału Łódzkiego Wolnej Wszechnicy Polskiej (prof. J. Sosnowska); Analiza zawartości czasopism medyczno-społecznych, ew. współpraca międzynarodowa (prof. Beata Szczepańska); Ramy teoretyczne i epistemologiczne projektu Radlińska i jej pokolenie historyczne, i ich prezentacja na zaproszenie prof. Lecha Witkowskiego w trakcie sympozjum Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (2019), ukierunkowanego na pokazywanie dziedzictwa kulturowego, ale i zerwań, pęknięć międzypokoleniowych (prof. E. Marynowicz-Hetka)

 

29 października 2019 

Opracowanie planu pracy na rok akademicki 2019/2020 (zakres, studiowanie źródeł, projekty publikacji etc.)

 

12 listopada 2019

Bilans prac i kierunki dalszych badań: teksty autorskie Heleny Radlińskiej, w tym autobiograficzne; teksty o HR (świadectwo kontaktów i wpływu); recepcja myśli i działań; propozycja narzędzia analizy. Dyskusja

 

10 grudnia 2019

Kalendarium życia i pracy Heleny Radlińskiej (oprac.) Irena Lepalczyk, W. Skibińska, „Roczniki Biblioteczne” R. XVIII; 1974, z. 1–2. Dyskusja

 

14 stycznia 2020

Recepcja idei Nowego Wychowania w pedagogice okresu międzywojennego i związki Heleny Radlińskiej ze Stefanem Kopcińskim i Romualdem Petrykowskim (Szkoła Eksperymentalna w Łodzi)

– dr hab. Joanna Sosnowska, prof. UŁ 

 

10 lutego 2020

Udział Zespołu w posiedzeniu I Wydziału ŁTN w związku z wykładem prof. Beaty Szczepańskiej, wprowadzającym do grona członków ŁTN: Higiena szkolna w Łodzi do 1918 roku

– dr hab. Beata Szczepańska, prof. UŁ

 

11 lutego 2020

 Udział zespołu w posiedzeniu II Wydziału ŁTN w związku z wykładem prof. Joanny Sosnowskiej, wprowadzającym do grona członków ŁTN: Opieka społeczna w Łodzi na przełomie XIX i XX wieku

– dr hab. Joanna Sosnowska, prof. UŁ   pobierz

 

18 lutego 2020

Helena Radlińska w czasach II wojny światowej – analiza źródeł i wprowadzenie do dyskusji

– dr Izabela Kamińska-Jatczak

 

Przerwa spowodowana pandemią do 14 października 2020, kiedy to rozpoczęto komunikację zdalną. Nie odbyły się trzy zaplanowane wcześniej zebrania zespołu: 26 lutego 2020; 2 kwietnia 2020 i 7 maja 2020.